Leon Meijer's persoonlijke weblog

Prince2 certificering

Wat info van wikipedia:

PRINCE2 (PRojects IN Controlled Environments) is een gestructureerde methode voor projectmanagement.

PRINCE2 is een Engelse methode, die ontstaan is door het bundelen van praktijkervaringen (zogenaamde best-practices). OGC (the Office of Government Commerce), voorheen bekend als CCTA (Central Computer and Telecommunications Agency) is eigenaar van de methode.

PRINCE2 is toepasbaar op alle projecten, en kent een grote flexibiliteit. Aspecten van de methode die niet van toepassing zijn op (of niet nuttig voor) een bepaald project, kunnen overgeslagen worden.


Dus... nog niet in slaap gevallen?? Ik ook niet maar dat komt omdat het nou eenmaal moest van het werk (RGW (Resultaat Gericht Werken) afspraken).

Dus ik moet eigenlijk niet zeuren want we kregen de cursus van het werk.

De cursus bestond uit 3 (ipv 8) cursusdagen op de maandag van half 10 (smorgens) tot ongeveer half 5 (savonds).

Maandag 30 augustus 2010

Ik ben maandag eerst naar mijn werk gegaan omdat het nog niet duidelijk was met wie ik mee zou kunnen rijden naar de cursus die gegeven werd bij IDEE ICT. Ik ben door een collega weggebracht en was om half 10 bij ID (=ideeict). Er bleek een planfoutje te zijn gemaakt en we moesten eigenlijk op dinsdag de cursus doen, de man van ID klom in de telefoon om alsnog een docent te regelen die was door de omstandigheden dan ook 2 uur later pas aanwezig en zijn we 2 uur later van start gegaan.

Allereerst heb ik even gevraagd of de boel digitaal te krijgen was en ja dat was het geval, het boekje en de lesmap kreeg ik netjes in PDF. We kregen "klassikaal" les van de docent, we begonnen deze dag met alle basis dingen van prince2, opzig wel interressant maar ook wel hele droge stof, geen praktijk of niks, en dat een hele dag lang pfff vermoeiend hoor .....

Maandag 6 september 2010

Vandaag met de trein naar station Maarssen, daar werd ik opgehaald door collega M, de trein had geen vertraging en eigenlijk wel een fijne aansluiting, het was 'n nieuwe sprinter zitten wel leuke schermpjes in die snelheid, temperatuur e.d. aangeven wel lache...

Vandaag dus dag 2 van 3 van de cursus, de docent had een tekening gemaakt op een flip-over vel (zo'n bord met van die papiertjes weetjewel...) en vertelde daar ook vanalles bij, dat kon ik niet zien voor mij was het een brei van allemaal lijntjes en rondjes dus heb ik zelf het plaatje maar proberen te visualiseren en volgens mij is dat aardig gelukt.

Smiddags hebben we nog een oefen exame gemaakt, pfff echt slecht gemaakt joh maarja we zijn nog aan het leren he!

Smiddags ben ik door M weer terug gebracht naar Maarssen, de trein had 5 minuten vertraging en laat de overstap nou net 5 minuten zijn in Utrecht CS, ehm dat werd dus 17:18, rennen, roltrap op, mensen opzij... oeps drukke stationshal ehm HELE DRUKKE STATIONSHAL (via onderdoor was geen optie) kris kras ren vlieg bots ren vlieg trapje af bij spoortje 1 - 4 trein in conducteur: "Nou nog 1tje dan..." fluit en weg! pffffff ff lekker erngy blikje drinken hoor in de trein!

Leren...

Tja er moet ook thuis geleerd worden, de docent vertelde dat je ongeveer een uur of 20 nodig hebt om te leren waarvan ik er tot nu toe 0 geleerd heb (thuis) en ongeveer anderhalf op het werk.
Donderdagmiddag heb ik thuis zitten leren een paar uur, en vrijdag in de trein naar Tiel, maar door omstandigheden maar tot Utrecht CS want Malou kwam naar Utrecht CS (mocht eerder weg...).
Het gehele weekend heb ik er niks meer aan gedaan, behalve zondagavond in de trein terug van Tiel naar Ermelo, de stoptrein naar Ermelo vertrok te laat dus dat scheelde even een half uurtje;)

Maandag 13 september 2010

Vandaag kon ik niet naar Maarssen omdat M zijn kinderen naar school moest brengen dus heeft hij mij om 9:00 opgehaald op het werk, ik dacht laat ik een uurtje eerder van huis gaan, kan ik nog ff leren dat dus gedaan in de trein, rond 7:36u in Utrecht, daar naar de tramhalte, spitstram Nieuwegein stond op 't bord nog 1 minuut... 0 minuten en "weg" tekst maar geen tram, oke dan de gewone tram, 6 min, 5 ---- 0 en ook weg, oke ik wacht nog 1 tram af en ook die kwam niet, het perron stond inmiddels vol met mensen... Goed dan maar met de bus, ipv om 8 uur op het werk te zijn was ik er om half 9 pas, maar dat was op tijd dus lekker belangrijk. Een collega begon gelijk te zeuren waarom hij de hele dag Dispatch werkzaamheden moest doen terwijl ik er was, tja nou omdat ik er niet hoor te zijn:P. Om 9 uur dus opgehaald en weer naar ID.

Nog 1 dagje met de neus de boeken in om de stof nogis grondig door te nemen en daarachteraan nog een test exame doen.
Rond half 3 hadden we alles nogis besproken en gedaan en was het tijd voor Het Exame!

Voor mij was extra tijd aangevraagd (+30 minuten) en ik kreeg een PDFje van het exame, de docent zat erbij om de antwoorden te noteren op het antwoord vel en op te letten of ik wel alles goed las (sla nog wellis woorden over of zie letters anders:P).

Ik was dus ook als laatste klaar, veel mensen hadden het niet gered in de reguliere tijd.

De Uitslag

Het examen werd meteen nagekeken, ik denk hoe kan dat zo snel? Nou via een sjabloon wat over het antwoordvel gelegd wordt zo kun je precies alle zwarte streepies tellen, gaat heel snel dus.

Iedereen was geslaagd! 1tje maar net, ik had hem redelijk gemaakt vond ik zelf maar zat wel rond het gemiddelde dus beterrrrrrr.

Dinsdag 14 september 2010

Dinsdag nog even wat uitleg op het werk zelf gekregen over hoe dat daar Prince2 wordt toegepast, opzig wel interressant!

Zo nou dat staat dan weer mooi op de CV :-P Die zal ik binnekort voor de gijn is aan deze website toevoegen als ik er een keer zin in heb!

1 Reactie

Lineair

  • Johannes  
    Hoi Leon.
    Gefeliciteerd met het behalen van je Prince2 certificaat!
    Gegroet,
    Johannes.

Reactie toevoegen

Standaad emoticons zoals :-) en ;-) worden geconverteerd naar afbeeldingen.
Email adressen worden niet getoond en zijn alleen zichtbaar voor de blogger.
Woorden vet markeren d.m.v. *woord*, onderstrepen d.m.v _woord_.

Ingestuurde reacties zullen eerst worden gecontroleerd voor deze geplaatst worden.